Waarom NLP?

NLP oftewel Neuro Linguïstisch Programmeren.

NLP lijkt een vrij controversiële manier ten opzichte van andere vormen van coaching en psychische hulpverlening, maar is vooral heel effectief om nare gevoelens en gedachten te stoppen en nare gebeurtenissen te verwerken.

De reden dat ik heb gekozen voor NLP als coachingstechniek, is omdat ik graag oplossingsgericht te werk ga. 

NLP is namelijk gericht op het verkrijgen van een juiste, bij jou passende oplossing om nare gevoelens en herinneringen voorgoed achter je te laten.  

Zodra ik mij slecht voelde of een nare gebeurtenis zich voordeed zocht ik van nature al naar oplossingen zodat ik verder kon. Alleen had ik niet altijd de juiste tools. Die heb ik aangeleerd van Joost van der Leij tijdens de NLP Practitioner en Master Practitioner in 2010 en 2011. 

Tools die ervoor zorgen dat nare gevoelens verdwijnen en nare gedachten en gebeurtenissen efficiënt en effectief worden verwerkt.

Op welke manieren en waarom  NLP verschilt van andere vormen van hulpverlening lees je hieronder: 

  1. Zodra je met een NLP coach zoals ik aan de slag gaat zal je merken dat ik weinig tot niet zal doorvragen over gebeurtenissen uit je verleden. Ook gaan we niet graven in je jeugd.

    Alhoewel negatieve gebeurtenissen makkelijker worden onthouden dan positieve gebeurtenissen, is ons brein niet in staat om alles tot in detail waar te nemen, laat staan te onthouden.

    Toch, zodra je een herinnering terug haalt, maakt je brein de beelden en gedachten van die herinnering wel graag kloppend en vult de ontbrekende details aan vanuit andere ervaringen, gedachten of herinneringen. Vandaar dat bijvoorbeeld getuigenverklaringen te allen tijde zeer onbetrouwbaar zijn. 

    Het is goed mogelijk dat jouw herinnering over nare gebeurtenis(sen) uit je verleden nog maar voor een ieniemienie klein deel kloppen met alle negatieve emotionele consequenties van dien. 

Kortom, laat oude herinneringen daar waar ze zijn. Verwerk ze en ga vervolgens door. 

Elke dag is een nieuw begin met nieuwe kansen.

  1. Zodra je met een NLP coach zoals ik aan de slag gaat, gaan we niet op zoek naar de mogelijke oorzaak van jouw nare gevoel.

    Ten eerste is een oorzaak niet per se dé oorzaak. Een mooi voorbeeld hiervan is de zwaartekracht. Ik houd een voorwerp vast met mijn linkerhand en laat het vallen waarop het vervolgens stuk valt.

    Hoe komt het dat ik het voorwerp laat vallen? Is het omdat ik het voorwerp zomaar los liet? Of valt het door de zwaartekracht? Of omdat ik eigenlijk rechtshandig ben? Uiteindelijk maakt het niets uit.

    Feit is dat je het voorwerp hebt laten vallen en dat het stuk is. De vraag is hoe je het gaat repareren (oplossen). De oorzaak gaat het voorwerp niet repareren.

    Je kunt beter op zoek gaan naar de oplossing die het voorwerp wel zal repareren en/of waarmee je kunt voorkomen dat het een volgende keer weer gebeurt.

Door direct oplossingsgericht te werk te gaan trigger je jouw brein om voortaan op zoek te gaan naar kansen en mogelijkheden, in plaats van te blijven hangen in oud zeer.

Een ander nadeel van zoeken naar een oorzaak is dat je steeds de nare gebeurtenissen naar voren haalt en deze steeds meer verankerd. Daarmee vergroot je de kans dat je zal blijven hangen in die gebeurtenis waardoor het vinden van een oplossing steeds lastiger wordt. 

Kortom, je zal niet verder komen dan waar je nu bent, en blijven doen wat je altijd deed. 

  1. Zodra je met een NLP coach zoals ik aan de slag gaat zal je merken dat aanspraak zal worden gemaakt op jouw eigen verantwoordelijkheid tot het vinden en verkrijgen van de oplossing.

    Je zal merken dat je namelijk zelf de keuze hebt of je een slecht of een goed gevoel hebt, en of je wel of niet zal blijven hangen in de herinnering van een nare gebeurtenis.

    Jij hebt de controle over hoe jij ergens mee omgaat.

Het goede nieuws is dat het ook jouw verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat jij zeggenschap en controle hebt over jouw gevoel en jouw gedachten. Maar ook hoe je met (toekomstige) situaties omgaat. 

Het enige dat je nu nodig hebt is moed om die verantwoordelijkheid onder ogen te durven zien en nu te kiezen voor aanpakken in plaats van te verschuilen. 

Kortom, realiseer je nu dat jij de controle hebt over jouw leven. 

Realiseer je nu dat het echt mogelijk is om veel sneller een nieuwe start te kunnen maken. Eentje die jou wel zal brengen wat je nodig hebt, eentje die je wel zal helpen jouw doelen te bereiken, ongeacht de situatie waar je nu in verkeert. 

Zodra je bij mij komt voor coaching gaan we direct aan de slag, zodat jij zo snel mogelijk de oplossingsgerichte technieken je eigen kunt maken, met als gevolg snelle en positieve resultaten

Ik werk op basis van no cure, no pay en ook nog eens online. Voor meer info of het aanvragen van coaching mail dan naar mirjam@vrijopweg.nl of stuur een chat bericht via Facebook Messenger.

Ook kun je een kijkje nemen op mijn YouTube kanaal om direct aan de slag te gaan met verschillende oefeningen: https://www.youtube.com/channel/UCoZDcaJNohKyFha92BlDVJw?view_as=subscriber

Plaats een reactie

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

Mirjam van der Veldt Coaching

Coaching voor/tijdens en na plastische chirurgie

Mirjam van der Veldt

Schrijfster | Coach

Vrij op Weg

Liberate Yourself

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag