Toen en nu.

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als jong meisje van 11 naar de huisarts ging. Helemaal alleen omdat ik vond dat ik oud genoeg was om zelf te gaan. Ik was vaak benauwd met gym. Nu vond ik gym op school verschrikkelijk. Ik vond de oefeningen stom en mijn klasgenootjes waren ook niet altijd even aardig. Toch was het niet normaal dat ik als 11 jarige weinig conditie had.

Mijn huisarts was een oude chagrijnige man, echt een van die tijd. Ik hoor hem nog met knorrige ondertoon zeggen dat ik veelte zwaar was, en dat het tijd werd dat ik op dieet ging. Nors schreef hij een verwijsbrief uit voor een diëtiste. Dit was de laatste keer dat ik hem had gezien, tevens het begin van een jarenlange worsteling met mijn conditie, fitheid en gewicht.

Dit schrijvende ben ik 37 en ik kan eindelijk zeggen dat ik sinds de afgelopen 10 jaar een juiste balans heb gevonden. Nog steeds verloopt het niet altijd vlekkeloos, maar dat geeft ook niet. Ik ben kerngezond, ik heb energie voor 10000 en ik herstel razendsnel wanneer ik bijvoorbeeld een blessure of een verkoudheid heb.

Een groot verschil met hoe het ooit, tot mijn 27e, was. Ik weet nog goed dat ik, zodra ik wakker werd en opstond, altijd misselijk en moe was, en vaak onverklaarbare pijntjes had. Vaak bleef ik mij zo de gehele dag voelen.

Bovendien was ik snel moe na een inspanning, mijn huid was bleek, en ik had zwarte kringen om mijn ogen. Het feit dat ik niet gezond was en mij niet fit voelde, geen energie had voor de dingen die ik wilde doen en wilde bereiken, was voor mij een trigger om er iets aan te gaan doen.

De dag dat ik besloot dat ik gezond wilde worden is de dag dat ik begon met het voorgoed vinden van de juiste balans en wist te groeien in een levenswijze die ervoor zorgde dat ik meer energie kreeg en dat ik steeds vaker steeds betere keuzes ging maken. Mijn idee is dan ook dat, zodra je nu besluit om meer energie te verkrijgen door je fysieke gezondheid te verbeteren, weliswaar in kleine stapjes, zodat je met minimale inspanning dit kunt inpassen in je huidige levensstijl, je daar snel de voordelen van zal ondervinden, zelfs meer dan dat.

Gezonder worden vraagt tijd, geduld, liefde voor jezelf, en ja, ook soms discipline. Bovendien vraagt je lichaam soms opeens een andere aanpak waar je op in moet kunnen spelen. Dit dossier is dan ook geen magische pil, je zal er iets voor moeten doen, Maar wel op zo’n manier dat het bijna niet merkbaar is. Doordat je werkt in kleine stapjes zal het reuze meevallen. Toch zal je lichaam soms protesteren en ‘zeuren’. In dat geval zijn er methoden om je daar makkelijk doorheen te helpen.

Mijn ervaring is dat een verandering van levensstijl zeker beloond zal worden. Op mijn 38e voel ik mij 27. Ik ben fit, herstel snel, ben sterker dan ik ooit ben geweest en ik hoef er niks voor te laten. Dat klinkt geweldig toch? Hoe ik dat doe? Maar vooral, hoe jij dit kunt doen? Dat zal je lezen in mijn volgende artikelen.

Wil je nu al meer informatie? Stuur mij dan een berichtje via Messenger op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/Vrij-op-weg-361509547260485/ 

Ook via bovenstaande link kun je het gratis rapport ‘Leer je goed te voelen’ aanvragen.

Plaats een reactie

Een WordPress.com website.

Omhoog ↑

Mirjam van der Veldt Coaching

Coaching voor/tijdens en na plastische chirurgie

Mirjam van der Veldt

Schrijfster | Coach

Vrij op Weg

Liberate Yourself

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag